Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


TRX

TRX

 

A funkcionális tréning a fitnesz hazájában, az Egyesült Államokban már óriási népszerűségnek örvend. Ennek számos oka van – minimális eszköz és helyigény, látványos eredmények, széleskörű felhasználás – de ami talán mindennél jobban alátámasztja a létjogosultságát az a szemléletmód, amivel megközelíti a testmozgást. 

A testet és az izmokat a mindennapi élet kihívásaira készíti fel, nem az izomépítés a lényeg, hanem a kiegyensúlyozott, stabil és terhelhető teljes izomzat. A módszer a test természetes képességeit erősíti és emeli ki, ellentétben pl. az edzőtermi gépekkel való edzés, ahol természetellenes mozgásokat hajtunk végre. Ezek hibás mozgásminták rögzüléséhez és ezáltal sérülésekhez vezethetnek. A funkcionális tréning másik alapvető sajátossága, hogy középpontba helyezi az úgynevezett „core” izmok fejlesztését (az ágyéki gerincszakasz körül lévő izomhurok), mely izomcsoport a testünk erőközpontja és gerincünk stabilizálásában is alapvető fontosságú. 

 

 

 

Honnan ered?

 

Eredetileg a rehabilitációban használták gyógytornászok, terapeuták sportsérülésből származó műtétek utáni betegeknél. A módszer lényege, hogy az egyes izomcsoportokat nem izoláltan, hanem különböző mozgásmintákba integrálva erősítik. Ezért „integrált tréning”-ről is beszélhetünk. Az ízületeket és izmokat minden lehetséges dimenzióbanmegmozgatják,  ezáltal teljesítmény javul, és a hétköznapokban „funkcionálisabban” működhetnek. 

 

Kutatások bizonyítják a módszer sikerét

 

2009-ben publikáltak egy kutatást a The Journal of Strength and Conditioning Research tudományos lapban (az amerikai  NSCA – (Nemzetközi Erő és Kondíció Társaság) lapja) , melyben összehasonlították a funkcionális tréninget az izolált erőfejlesztő edzéssel (edzőtermi, klasszikus lapsúlyos gépeken végzett gyakorlatok) Az eredmény több volt, mint meglepő. A funkiconális tréning módszerrel a vizsgált alanyok 58%-al nagyobb erőnövekedést értek el, a stabilitás növekedése 196%-al volt magasabb, izületi fájdalmak pedig 30%-al csökkentek. Nem véletlen, hogy ma már széles körben alkalmazzák az élsportolók erőnléti edzésprogramjában, számos neves európai futball klub, úszók, triatlonosok, teniszezők, evezősök integrálták be felkészülési programjukba. 

 

 

Eredmény?

 

A funkcionális tréning esztétikailag is átformálja a testet, harmonikusan kidolgozott izomzatot, jobb izom-egyensúlyt eredményez, fejleszti az állóképességet és a stabilitást. Bármilyen sportágra felkészíti a testet és segítségével csökkenthetők a sportsérülések száma. Az edzés hatékonyságát természetesen növeli a helyes táplálkozás és a rendszeresség itt is alapvető fontosságú.